Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (veo) sekä kieli- ja kulttuuriopettaja tekevät lapsiryhmien kanssa tiivistä yhteistyötä. Erityisopettajat ovat ryhmissä havainnoimassa ja miettimässä yhdessä tukikeinoja ryhmän henkilöstön kanssa. Erityisopettaja on mukana ryhmän toiminnassa tai pienryhmän kanssa toimien. Päiväkodin ryhmät on jaettu erityisopettajien kesken ja yleensä erityisopettaja on ryhmässä noin kerran viikossa. Erityisopettajat tekevät yhteistyötä huoltajien kanssa ja mahdollisten muitten yhteistyötahojen kanssa.
Pienryhmissä voidaan tukea esimerkiksi kielellisiä - , matemaattisia - , kaveri- tai tunnetaitoja. Erityistyöntekijöillä on apunaan paljon valmiita materiaaleja joita he voivat hyödyntää näissä pienryhmissä. Jokainen työntekijä hyödyntää myös omia vahvuuksiaan.
Kielellisten taitojen tukeminen - Näissä pienryhmissä harjoitellaan esim. suun motoriikkaa, sanastoa tai tuetaan suomen kielen oppimista. Esimerkkejä käytetyistä materiaaleista on mm. Manu-materiaali, Roihusten Arki ja Roihusten matkassa, Kili (Kieli- ja liikunta) sekä erilaiset suujumppamateriaalit.
Kaveri- ja tunnetaidot - Nämä taidot ovat tärkeitä oppia jo pienestä pitäen. Isommassa ryhmässä toimiminen voi olla joillekin lapsille haasteellista ja siksi näitä taitoja on hyvä harjoitella pienemmässä porukassa. Tunnetaitoihin on tullut viime vuosina paljon erilaista materiaalia joita hyödynnetään arjessa. Esimerkkejä materiaaleista ja käytetyistä menetelmistä on mm. Kuttu (kuvin tuettu leikki), Tunnetaitoryhmät, vuorovaikutusleikki-ryhmät.
Matemaattiset taidot - Matematiikan taitoja harjoitellaan paljon ryhmän arjessa eri menetelmin. Jos lapsella on tarvetta harjoitella näitä asioita vielä enemmän, voidaan näitä harjoitella pienryhmässä erilaisten leikkien ja pelien muodossa, ja yleensä vasta esiopetusvuoden aikana. Mm. Lukimat sivustollla on paljon tietoa matemaattisiin taitoihin liittyen kuin myös joitain harjoituksia.
Veo:n pienryhmät perustuvat lapsen kanssa työskentelevien tekemiin havainnointeihin ja arviointeihin lapsen kehityksestä. Apuna saatetaan käyttää myös joitain valmiita kartoituksia. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on tässä kohtaa erittäin tärkeää, he ovat lapsensa asiantuntijoita.
Satulaivassa käytössä olevia arviointimenetelmiä ovat mm:
- Kettu-testi - puheen ja kielenkehityksen arviointimenetelmä (3-4-vuotiaat)
- Lumiukko - testi - 5 vuotiaan puheseula
- Lukiva - lukivalmiuksien arviointimenetelmä 4-5 vuotiaille. Tämä tehdään kaikille 5 vuotiaille.
- Roihusten eväsretki - vieras- ja monikielisten suomen kielen arviointiin-
- Kielipeda- työväline - tämä on Wilmassa oleva työkalu, jolla arvioidaan S2 lasten kielitasoa (näkyy lapsen vasussa)
- Esiopetuksessa: Boehm (käsitteet), Lukimat (matematiikka/kieli), Kummi 3 (luki- ja kirjoitusvalmiudet) sekä tarvittaessa Mavalka (matematiikka)