Kulttuurin moninaisuuden ja kielitietoisuuden edistäminen yhteisössämme
Kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden myönteinen kohtaaminen on tavoitteemme!
Kehitämme erilaisia toimintatapoja, jotka edistävät kulttuurista osaamista, kielellisiä taitoja sekä kielellisen identiteetin kehittymistä mm. seuraavilla toimenpiteillä:
ohjaamme lapsia ystävällisyyteen sekä hyviin tapoihin kohdatessa toisia
opetellaan tervehtimään eri kulttuuritaustaisia ihmisiä heidän omalla kielellään
käytämme ilmeitä, eleitä ja äänenpainoja vuorovaikutuksessa
autamme lapsia vuorovaikutuksessa, kun lapsi kaipaa apua käyttämällä aktiivisesti kuvakommunikaatiota ja viittomia lasten kanssa toimiessa jotta lapsi kykenee ilmaisemaan itseään ja omia mielipiteitään sekä toimimaan yhteisön jäsenenä
tututustutaan suomalaiseen ja taipalsaarelaiseen kulttuuriperinteeseen kulttuuripolku- työkalun avulla
tutustutaan lapsen omaan kulttuuritaustaan
esim. syntymäpäivän viettäminen, laulut, perinnemusiikki. lorut ja riimit jne.
henkilöstö osaa toimia S2- ohjelman mukaisesti ( suomi toisena kielenä- ohjelma)
käytämme KieliPeda-työvälinettä kielitietoisuuden edistämiseksi
Lasten kielellistä tietoisuutta, mielikuvituksen kehitystä, sosiaalisia taitoja sekä kykyä empaattisuuteen vahvistetaan lukemalla tarinoita, satuja ja kertomuksia. Päiväkoti kunnioittaa taipalsaarelaisen satukirjailijan Marjatta Kurenniemen satuperintöä lukemalla Marjatan satuja lapsille. Lapsille luetaan monipuolisesti pienryhmissä sekä lepohetkellä sekä erilaisissa ympäristöissä esim. Metsämörri retkillä.
Lasten käytössä olevat kirjat ovat ikätasoisia ja sisällöt tukevat lasten leikin kehitystä ja tasa-arvoa. Kirjat ovat houkuttelevasti esillä. Lapsia ohjataan arvostamaan kirjoja ja kirjallisuutta.
Päiväkodissa käytetään tulkkipalveluita.
Kulttuuripolku-ohjelma
S2-ohjelma
Arviointi