Päiväkotimme oppivana yhteisönä
Satulaivan päiväkodissa lapset ja aikuiset oppivat toisiltaan ja toisistaan yhteisen toiminnan tuloksena. Oppimista tapahtuu jokaisessa päivittäisessä tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja siksi ajattelemme, että kaikki arjen tilanteet ovat pedagogisia.
Oppimiskäsityksessämme lapsi nähdään aktiivisena tiedon rakentajana. Lapsen aktiivinen osallisuus on edellytys oppimisen syntymiselle.
Lapsi hakee ympäristöstä kiinnostuksen kohteensa ja tulkitsee siitä saadun informaation itse. Oppiminen on lapsen oman toiminnan tulosta kun hän jäsentää uutta informaatiota aikaisempiin kokemuksiinsa, tietoonsa ja näkemyksiinsä. Arjen rutiinin omaisissa tilanteissa henkilöstö tarttuu näihin oppimisen hetkiin lapsen ihmettelyä, pohdintaa ja oppimista rikastuttaen.
Jaamme kokemuksia lasten ja huoltajien kanssa oppimistilanteista, dokumentoimme ja arvioimme oppimista.
Itsearviointia sekä yhteistä keskustelua käydään siitä, miten me aikuiset suhtaudumme lasten/ lapsen kokeiluihin ja keksintöihin.
Erilliset toimintahetket täydentävät arjen oppimisen tilanteita. Toimintahetket voivat syntyä lasten ideoista, henkilöstön ja lasten yhdessä suunnittelemista teemoista tai henkilöstön suunnittelemista aiheista lasten tai lapsiryhmän tarpeista käsin. Merkityksellistä laaja-alaisten osaamisten omaksumisen kannalta on että opittava aines liitetään aina lapsen omaan kokemusmaailmaan ja lasta kiinnostaviin asioihin.
Toimintamme muodostaa lapsen laaja-alaisen oppimispolun ensimmäisen portaan ja mahdollistaa lapselle varhaisen kokemuksen yhteisöllisestä oppimisesta.
Henkilöstö perehtyy laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin ja suunnittelee toimintaa sekä käytettäviä menetelmiä niin, että ikäsidonnaisesti kehkeytyvä oppimisenpolku mahdollistuu. ( Ryhmävasu)
Päiväkodissa edistetään oppimista erilaisten projektien kautta. Lapsiryhmissä toteutetaan vuosittain lasten kysymyksistä tai yhteisestä ilmiöiden ihmettelystä syntyviä tutkimuksia.Aikuiset ja lapset etsivät yhdessä tietoa ja oppivat yhdessä erilaisten tutkimusten ja ilmiöiden havainnoinnin kautta.
Tominnassa toteutuu LUMA- painotus niin arkisissa tilanteissa sekä erillisinä projekteina lasten kiinnostuksen mukaan. Arjentilanteiden näkökulmasta LUMA-painotus tarkoittaa erityistä huomioita lukukäsitteiden kehittymiseen, tilan ja tason hahmottamiseen sekä geometrisen ajattelun vahvistamiseen.
(LUMA- luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian ymmärrys ja taidot)
Luma projektit
Startti yhdessä hyvään tulevaisuuteen
StarTissa lapset, nuoret ja aikuiset oppivat yhdessä toteuttamalla monialaisia projekteja luovasti sekä jakamalla oppimisen iloa ja hyviä opetuskäytänteitä yhteisöllisissä tapahtumissa.
StarT-toimintaa järjestää LUMA-keskus Suomi -verkosto yhteistyötahoineen ja se on suunnattu varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Lisää aiheesta. Http://start.luma.fi
Tuulihattujen tulivuoriprojektir 2019-2020
https://youtu.be/cp9cwfhTNl0
Puunhaltijat: Valkoisen valon salaisuus ja pieniä valotutkimuksia
https://www.youtube.com/watch?v=lV-u8qpeSXQ
Vadelmatalon äänitutkimuksia
https://www.youtube.com/watch?v=R72USh-26YM
Arviointi