Leikkiin ja vuorovaikutukseen kannustavana yhteisönä
Näin edistämme leikkiä ja kannustamme vuorovaikutukseen
Lapsen edun mukaisesti Satulaivan päiväkodissa toimitaan yhteisvastuullisesti ja vuorovaikutuksessa noudatetaan dialogisia periaatteita. Kuulluksi tuleminen ja arvostuksen tunteen välittäminen tunnistetaan luottamuksen rakentumisen tärkeimpinä työtapoina.
Ristiriitatilanteisiin asennoidutaan ratkaisukeskeisesti. Tämä tarkoittaa, että käsiteltäviä asioita tutkitaan ja tarkastellaan eri näkökulmista ja yhdessä tehtyihin päätöksiin sitoudutaan. Tervahöyryn kompassi toimii dialogisuuden itsearviointityökaluna.
Toimintakauden alkaessa huolehdimme lapsiryhmän ryhmäytymisestä sekä kaverisuhteiden syntymisestä.Tarvittavat säännöt kehitetään yhdessä lasten kanssa keskustellen, jolloin lapset saavat kokemuksen arvokeskustelusta.
Lapsilla on mahdollisuus harjoitella arjen tilanteissa sosiaalisen kyvykkyyden taitoja itsenäisesti ja aikuisten ohjauksessa. Ymmärrämme lapsen keskeneräisyyden neurologisesti ja sen että vaikutamme itse aikuisina lapsen kehityksen suuntaan joka päivä. Lapsi itse ei ole tekojemme kohde vaan lapsen kehitysympäristö, jossa lapsi toimii ja suorituu sen hetkisen parhaansa mukaisesti.
Kaikissa tilanteissa lasten kanssa toimitaan ratkaisukeskeisesti ja lapsia osallistetaan MiniVerso -toimintamallin (lasten vertaissovittelu) mukaisesti ikäsidonnaisten kykyjen mukaisesti.
Leikki on tärkein hyvinvoinnin ja oppimisen edistämisen menetelmämme. Leikkiessään lapsi harjoittelee taitoja, joita hän on juuri oppimaisillaan eli toimii lähikehityksen vyöhykkeellä ja oppii oman toimintansa sivutuloksena. Havainnoimme lasten leikki- ja kaveritaitoja Ralla-menetelmällä. Leikki- ja kaveritaitojen ydin on mitä kukin lapsi tarvitsee että leikki sujuu parhaalla mahdollisella tavalla kavereiden kanssa.
Leikki voi olla aikuisten pedagogisesti suunnittelemaa tai lasten omaehtoiseen toimintaan liittyvää toimintaa. Pedagogisessa leikissä henkilöstöllä on yhteinen ymmärrys leikin tavoitteista. Molemmat toimintamuodot ovat lasten kannalta merkityksellisiä.
Aikuiset ovat emotionaalisesti läsnä lasten leikeissä tai niiden läheisyydessä ja tunnistavat milloin leikkiin osallistuminen tarvitsee kannattelua ja ohjausta. Tuemme lasten ajattelun ja mielikuvituksen kehittymistä tietoisesti leikin avulla. Ratkaisukeskeisten periaatteiden mukaan aikuiset osallistavat lapsia ideoimaan keinoja, miten leikkiin voi päästä mukaan ja miten leikkiin voi ottaa mukaan. Leikin edistämisen tavoitteet on kirjattu ryhmäkohtaiseen vasuun.
Aikuisten ja lasten välisen vuorovaikutuksen keskeisest elementit ovat sensitiivisyys,aktivointi ja autonomnian vahvistaminen. Jokainen työntekijä on velvoitettu tekemään itsearviointia ko. tekijöistä.
Sensitiivisyys eli aikuisten taito suhtautua lapseen lämpimästi, osoittaen kiintymystä ja huolenpitoa. Lapsen tunnetilojen tunnistaminen ja niihin vastaaminen
Aktivointi eli aikuisen taitoa virittää oma toiminta lasta palvelevalle taajuudelle: rikastuttaa lapsen ajattelua, mielikuvitusta ja ohjata lasta laajentamaan käsityksiä ilmiöistä ja asioista
Autonomia eli aikuisten taitoa antaa lapselle tilaa,tunnistaa lapsen tutkimisen tarve ja mielenkiinnon kohteet, taito tunnistaa lapsen omat tulkinnat ja tavoitteet tilanteissa
AES-lomake
Vuorovaikutuksen itsearviointi
Näin tuemme sosiaalista kyvykkyyttä
Tervahöyryn kompassi
Meillä sovitellaan - MiniVerso
MiniVersosta
Satulaivan päiväkodin toimintakulttuuria kehitetään ratkaisukeskeiseksi.
Päiväkodin työntekijöitä on koulutettu ohjaamaan lasten välisiä konflikteja ja ristiriitatilanteita MINIVERSO -mentelmän avulla.
Linkkinä video MiniVersosta käytännössä:
https://www.youtube.com/results?search_query=miniverso
MiniVerso koulutus 2020
Venni ja Vilppu sovittelevat!
Alla olevasta linkistä näet konkreettisesti miten MiniVersoa käytetään lasten kanssa:
https://www.youtube.com/watch?v=5-tOCle2odw&feature=youtu.be
Arviointi