Leikkiin ja vuorovaikutukseen kannustavana yhteisönä

Näin edistämme leikkiä ja kannustamme vuorovaikutukseen

Lapsen edun mukaisesti Satulaivan päiväkodissa toimitaan yhteisvastuullisesti ja vuorovaikutuksessa noudatetaan dialogisia periaatteita. Kuulluksi tuleminen ja arvostuksen tunteen välittäminen tunnistetaan luottamuksen rakentumisen tärkeimpinä työtapoina.


Ristiriitatilanteisiin asennoidutaan ratkaisukeskeisesti. Tämä tarkoittaa, että käsiteltäviä asioita tutkitaan ja tarkastellaan eri näkökulmista ja yhdessä tehtyihin päätöksiin sitoudutaan. Tervahöyryn kompassi toimii dialogisuuden itsearviointityökaluna. 


Toimintakauden alkaessa huolehdimme lapsiryhmän ryhmäytymisestä sekä kaverisuhteiden syntymisestä.Tarvittavat säännöt kehitetään yhdessä lasten kanssa keskustellen, jolloin lapset saavat kokemuksen arvokeskustelusta.


Lapsilla on mahdollisuus harjoitella arjen tilanteissa sosiaalisen kyvykkyyden taitoja itsenäisesti ja aikuisten ohjauksessa. Ymmärrämme lapsen keskeneräisyyden neurologisesti ja sen että vaikutamme itse aikuisina lapsen kehityksen suuntaan joka päivä. Lapsi itse ei ole tekojemme kohde vaan lapsen kehitysympäristö, jossa lapsi toimii ja suorituu sen hetkisen parhaansa mukaisesti. 

Kaikissa tilanteissa lasten kanssa toimitaan ratkaisukeskeisesti ja lapsia osallistetaan MiniVerso -toimintamallin (lasten vertaissovittelu) mukaisesti ikäsidonnaisten kykyjen mukaisesti.

Leikki on tärkein hyvinvoinnin ja oppimisen edistämisen menetelmämme. Leikkiessään lapsi harjoittelee taitoja, joita hän on juuri oppimaisillaan eli toimii lähikehityksen vyöhykkeellä ja oppii oman toimintansa sivutuloksena. Havainnoimme lasten leikki- ja kaveritaitoja Ralla-menetelmällä. Leikki- ja kaveritaitojen ydin on mitä kukin lapsi tarvitsee että leikki sujuu parhaalla mahdollisella tavalla kavereiden kanssa.

Leikki voi olla aikuisten pedagogisesti suunnittelemaa tai lasten omaehtoiseen toimintaan liittyvää toimintaa. Pedagogisessa leikissä henkilöstöllä on yhteinen ymmärrys leikin tavoitteista. Molemmat toimintamuodot ovat lasten kannalta merkityksellisiä.

Aikuiset ovat emotionaalisesti läsnä lasten leikeissä tai niiden läheisyydessä ja tunnistavat milloin leikkiin osallistuminen tarvitsee kannattelua ja ohjausta. Tuemme lasten ajattelun ja mielikuvituksen kehittymistä tietoisesti leikin avulla. Ratkaisukeskeisten periaatteiden mukaan aikuiset osallistavat lapsia ideoimaan keinoja, miten leikkiin voi päästä mukaan ja miten leikkiin voi ottaa mukaan. Leikin edistämisen tavoitteet on kirjattu ryhmäkohtaiseen vasuun.

Aikuisten ja lasten välisen vuorovaikutuksen keskeisest elementit ovat sensitiivisyys,aktivointi ja autonomnian vahvistaminen. Jokainen työntekijä on velvoitettu tekemään itsearviointia ko. tekijöistä.


AES_Aikuisen-sitoutuminen-vuorovaikutukseen-lapsen-kanssa.docx

AES-lomake

Yhes 2018 Tervahöyryn kompassi.pdf

Vuorovaikutuksen itsearviointi

Näin tuemme sosiaalista kyvykkyyttä (2).pdf

Näin tuemme sosiaalista kyvykkyyttä

KOMPASSI Dialogiseen vuorovaikutukseen.pdf

Tervahöyryn kompassi

Meillä sovitellaan - MiniVerso

MiniVersosta

Satulaivan päiväkodin toimintakulttuuria kehitetään ratkaisukeskeiseksi.
Päiväkodin työntekijöitä on koulutettu ohjaamaan lasten välisiä konflikteja ja ristiriitatilanteita MINIVERSO -mentelmän avulla.

Linkkinä video MiniVersosta käytännössä:

https://www.youtube.com/results?search_query=miniverso


MiniVerso koulutus 2020

Venni ja Vilppu sovittelevat!


Alla olevasta linkistä näet konkreettisesti miten MiniVersoa käytetään lasten kanssa:


https://www.youtube.com/watch?v=5-tOCle2odw&feature=youtu.be


Arviointi